UsiA bLog MeGaT

Daisypath Friendship tickers

Monday 7 October 2013

Adakah Dia Milikku? 4


Diana Syuhada terkejut bukan kepalang apabila mendapat khabar dari adiknya,Khairul Fadlan bahawa neneknya amat marah padanya kerana mengingkari nasihat neneknya. Bukan dia tidak mengelak, tapi apabila melibatkan soal hati, dia sendiri tak mampu nak mengawalnya. Diana Syuhada termanggu ditepi tingkap rumah sewanya, mengingat kembali pesan nenek tercinta.
“Along, nenek nak pesan kat along. Masa belajar nanti, berikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran, jangan sesekali melibatkan diri dengan cinta. Nenek tak mahu along gagal dalam pelajaran disebabkan cinta. Kalau benar along nak bercinta, pastikan tamat dulu belajar tu. Nenek bukan menghalang, tapi nenek tak mahu pelajaran along terganggu disebabkan cinta. Along kena ingat, sebagai anak sulung along kena menjadi contoh yang baik kepada dua orang adik along tu. Along nak ke tengok adik-adik along gagal dalam pelajaran disebabkan cinta?”Pn.Maziah bermain psikologi dengan cucunya.
“Along janji dengan nenek, yang along akan beri tumpuan sepenuhnya pada pelajaran dan along janji along tak kan sesekali melibatkan diri dengan cinta.”
Janji Diana Syuhada pada neneknya, kini menghantui dirinya. Perasaan serba salah pada neneknya mula bersarang dibenak fikirannya. 'Nek maafkan along. Along da ingkar pada janji along dekat nenek. Along da cuba menafikan perasaan tu, tapi along tak kuat nek. Tapi along akan buktikan pada nenek bahawa cinta tak kan mengganggu pelajaran along.' Diana Syuhada bermonolog sendiri.
“Yana, apa yang kau menungkan di tepi tingkap tu? Kau ada masalah ke? Kalau ada masalah, bagitahu la aku, mana tahu aku boleh tolong kau?” tegur Dina Mariani apabila melihat Diana Syuhadah termenung di tepi tingkap bilik mereka. Dina Mariani merupakan pelajar tahun akhir dalam bidang pengurusan perniagaan merangkap kembar kepada Diana Syuhadah. Mereka sentiasa bersama, susah senang dia sentiasa disisi Diana Syuhadah.
“Dina, aku rasa bersalah sangat kat nenek aku. Aku dah mungkir janji pada nenek aku,” ujar Diana Syuhada.
“Mungkir janji? Janji apa Yana? Boleh aku tahu?”soal Dina Mariani sambil membuka tudung yang menutup auratnya.
“Sebenarnya, sebelum aku daftar masuk belajar kat sini, aku dah janji kat nenek aku yang aku takkan bercinta selagi aku tak habis belajar. Tapi aku...”Diana Syuhada terhenti disitu apabila mengenangkan neneknya.
“Tapi kau bercinta juga? Yana, aku sebenarnya tak setuju kau bercinta buat masa sekarang, sebab sekarang kita kat tahun akhir. Aku tak nak cinta mengganggu emosi dan komitmen kau.” Dina Mariani bersependapat dengan neneknya.
“Dina, aku sebenarnya taknak bercinta, tapi sebagai manusia aku tak mampu nak lawan perasaan ini, bukankah cinta itu kurniaan ALLAH pada hambanya?” Bidas Diana Syuhada.
“Betul, cinta tu kurniaan ALLAH, tapi sebagai manusia kita kena bijak tentukan masa yang sesuai untuk bercinta. Jangan sampai cinta mengagalkan hidup kita. Kita sekarang di tahun akhir, kena bagi tumpuan yang lebih pada pelajaran. Lagi satu, aku tak nampak yang Nazrul Alimi benar-benar cintakan kau. Aku bukan nak menghasut agar kau membencinya, tapi cuba kau guna mata hati kau dalam menilai keikhlasannya. Kau sendiri kenal dia macam mana kan?”Dina Mariani mengeluarkan pendapatnya.
“Maksud kau, Nazrul Alimi nak permainkan aku? Atas dasar apa? Aku ni cuma budak kampung, yang tiada harta, apa faedahnya dia nak mempermainkan aku?” Diana Syuhada membidas.
Dina Mariani malas nak bertekak dengan Diana Syuhada mengenai Nazrul Alimi. Dia faham yang Diana Syuhada akan sentiasa membela kekasihnya. Benar cakap orang, bukan cinta itu yang buta, tetapi orang yang bercinta tu yang buta. Tak dapat nak bezakan baik buruknya. Dina Mariani terus mencapai tualanya dan masuk kebilik air untuk membersihkan diri.
Malam itu, tidur Diana Syuhada tidak nyenyak memikirkan janjinya pada neneknya, dan juga pertelingkahannya dengan rakan karibnya, Dina Mariani. Diana Syuhada memikirkan kembali apa yang dibangkitkan oleh Dina Mariani tadi. 'aku tak nampak yang Nazrul Alimi benar-benar cintakan kau. Aku bukan nak menghasut agar kau membencinya, tapi cuba kau guna mata hati kau dalam menilai keikhlasannya. Apa yang Dina nak sampaikan? Kenapa dia suruh aku tengok guna mata hati?' Diana Syuhada bermonolog sendiri. Fikirannya kembali mengingati detik perkenalannya dengan Nazrul Alimi.
Nazrul Alimi? Seorang jejaka yang banyak berahsia mengenai asal usulnya. Diana Syuhada sendiri pelik macam mana dia boleh jatuh hati pada Nazrul Alimi sedangkan lelaki itu adalah lelaki yang paling tidak disukai olehnya ketika memulakan pelajarannya di universiti itu. Diana Syuhadah tidak menyukai Nazrul Alimi disebabkan jejaka itu sering mengganggu dan mengucar kacirkan kehidupannya. Pelbagai cara yang digunakan oleh Nazrul Alimi untuk menawan hatinya. Yang paling menyentuh hatinya untuk menerima kehadiran jejaka itu, apabila Nazrul Alimi sanggup menunggunya setiap pagi dipintu depan universiti, untuk memberikan sekuntum bunga padanya.
“Selamat pagi Yana,” sapa Nazrul Alimi.
“Waalaikummussalam, ya En.Nazrul Alimi. Ada yang boleh saya bantu saudara?” jawab Diana Syuhada sambil memandang jejaka itu.
“Jangan panggil saya dengan gelaran Encik boleh? Panggil je Yol.” Nazrul Alimi memperkenalkan dirinya.
“Yol? Apa pelik sangat nama awak ni? Awak ni datang dari planet mana?” Diana Syuhada memerli jejaka itu.
“Saya dari bumi jugak macam awak. Kenapa, salah ke dengan nama tu? Okey macam ni, awak boleh panggil saya Naz.” jawabnya sambil menguntumkan senyuman pada gadis yang diminatinya itu.
“Okey Naz. Apa yang boleh saya bantu awak?”
“Saya nak berkenalan dengan awak boleh? Itu pun kalau awak sudi?” jawabnya.
“Err, berkenalan dengan saya? Untuk apa?” soal Diana Syuhada pelik, apabila Nazrul Alimi memberitahu hajatnya.
“Nak berkenalan, kena ada sebab ke?”
“Ya, saya nak tahu apa sebabnya awak nak berkenalan dengan saya? Sebab saya tak suka nak berkenalan dengan orang yang saya tak kenal.”
“Macam mana awak nak kenal saya, kalau awak tak bagi saya peluang untuk berkenalan dengan awak. Saya nak berkawan dengan awak sebab awak lain dari gadis lain yang saya jumpa?” Nazrul Alimi bermukadimah.
“Saya lain dari gadis lain? Maksud awak? Dan apa yang membezakan saya dengan gadis lain yang awak jumpa?” soal Diana Syuhada.
“Yang membezakan awak dengan gadis lain ialah, awak tak pernah rapat dengan mana-mana lelaki, dan saya tak pernah nampak awak berjalan dengan lelaki.” menyuarakan pendapatnya.
“Awak intip saya ke? Sampai awak tahu yang saya tak pernah rapat dan jalan dengan lelaki?” soal Diana Syuhada yang mulai curiga dengan Nazrul Alimi.
“Err, saya tak intip awak. Awak jangan salah sangka.” Nazrul Alimi mulai cuak apabila Diana Syuhada mengajukan soalan itu kepadanya.
“Apa-apa je lah Naz, saya dah lambat nak masuk kelas ni. Sebelum terlupa, terima kasih untuk bunga-bunga yang awak selalu hantar pada saya selama ini dan saya nak ingatkan awak bahawa lepas ni, jangan hantar saya bunga lagi, saya tak suka. Kalau betul awak ikhlas nak berkawan dengan saya, tolong hormati permintaan saya yang tak seberapa ni. Kalau awak masih teruskan dengan kerja awak ni, saya tak teragak-agak untuk melaporkannya kepada pihak universiti yang awak menggangu saya. Harap awak faham. Assalammualaikum,” Diana Syuhada memberi salam dan berlalu pergi meninggalkan Nazrul Alimi yang terkejut dengan tindakannya.

No comments:

YoU FoLLow, I wiLL foLLow bAcK !!