UsiA bLog MeGaT

Daisypath Friendship tickers

Saturday, 23 November 2013

What? Katak Puru Suamiku? 02

Riana menghempaskan badannya diatas katil, sebaik memasuki biliknya. Fikirannya menerawang memikirkan peristiwa yang berlaku antara dia dengan Ezrean sebentar tadi.
'Mampu ke aku menyahut cabaran Ashfiq? Mampu ke aku membuat si katak puru tu jatuh cinta dengan sepenuh hatinya? Aku takut, kalau aku yang tersungkur nanti.
“Sejak bila aku jadi lemah sampai macam ni? Aku tak kan biarkan peristiwa lama yang terjadi antara aku dengan dia, tidak mendapat balasan yang sepatutnya,” Riana bercakap sendirian.
'Riana sanggup ke kau nak bermain, dengan cinta? Kau sendiri jugak cakap, yang cinta sepatutnya dihargai? Bukan dipermainkan? Tapi kenapa kau nak bermain dengan cinta?' akal warasnya membidas
.“Aku akui cinta bukan benda mainan, tapi apa cara lagi aku nak balas perbuatan dia?” Riana berbicara lagi.
'Biarlah ALLAH, yang membalas perbuatan dia? Kan ustazah pernah cakap, tak baik berdendam sesama manusia? Bukankah dendam tu amalan syaitan? Kau tak takut ke akan balasan ALLAH terhadap orang yang berdendam?'
“Aku bukannya berdendam, aku cuma nak sedarkan dia akan perbuatan yang dia lakukan,” Riana membuka ikatan rambutnya.
'Kau nak sedarkan dia? Atas dasar apa? Atas dasar cintakan dia atau atas dasar dendam?' otaknya berbicara.
“Ah, malaslah aku nak fikir pasal dia, baik aku bersihkan badan aku dulu, kejap lagi azan maghrib berkumandang.,” Riana bercakap dengan dirinya.
“Fiq, kau nak ajak aku makan kat mana ni?” soal Riana kepada kembarnya yang sudah siap menunggu di dalam kereta.
“Masuk la dalam dulu, dalam perjalanan nanti baru aku cerita,” Ashfiq masih berdalih dengan Riana.
“Amboi, kacaknya adik aku ni. Kau nak ajak aku jumpa girlfriend kau ke? Kau tak pernah cerita kat aku pun sebelum ni, yang kau ada girlfriend? Orang mana Fiq?” Riana bertanya soalan tanpa henti.
“Ish kau ni, membebel je kerja kau kan? Diam kejap boleh tak? Sakit telinga aku?” Ashfiq menyuarakan pendapatnya.
“Macam mana aku tak membebel, aku tanya kau tak nak jawab,” Riana memarahi Ashfiq.
“Ish, kau ni. Sabar kejap boleh tak? Kau tak penat ke asyik bercakap je dari tadi? Aku dengar pun dah sakit telinga dah,” Ashfiq membidas.
“Okay, aku diam,” Riana sengaja memperlahankan suaranya seakan merajuk dengan Ashfiq yang memarahinya.
Elok sahaja Riana mendiamkan diri, Ashfiq memasang radio kegemarannya dan berkumandang lah lagu kegemaran Riana, iaitu lagu Mirror nyanyian Justin Timberlake. Seraya itu, Riana mula bernyanyi mengikut rentak lagu itu, tiada satu lirik pun ketinggalan.

Aren't you something to admire,

 'cause your shine is something like a mirror
I can't help but notice,
 you reflect in this heart of mine
If you ever feel alone and the glare makes me hard to find
Just know that I'm always parallel on the other side'Cause with your hand in my hand and a pocket full of soul
I can tell you there's no place we couldn't go
Just put your hand on the glass, I'm here trying to pull you through
You just gotta be strong'
Cause I don't wanna lose you now
I'm looking right at the other half of me
The vacancy that sat in my heart
Is a space that now you're home
Show me how to fight for now
And I'll tell you, baby, it was easy
Coming back here to you once I figured it out
You were right here all along
It's like you're my mirror
My mirror staring back at me
I couldn't get any bigger
With anyone else beside of me
And now it's clear as this promise
That we're making two reflections into one
'Cause it's like you're my mirror
My mirror staring back at me, staring back at me
Aren't you something, an original, 'cause it doesn't seem merely assembled
But I can't help but stare 
'cause I see truth somewhere in your eyes
Ooh I can't ever change without you, you reflect me, I love that about you
And if I could, I would look at us all the time
'Cause with your hand in my hand and a pocket full of soul
I can tell you there's no place we couldn't go
Just put your hand on the past, I'm here trying to pull you through
You just gotta be strong
'Cause I don't wanna lose you now
I'm looking right at the other half of me
The vacancy that sat in my heart
Is a space that now you hold
Show me how to fight for now
And I'll tell you, baby, it was easy
Coming back here to you once I figured it out
You were right here all along
It's like you're my mirror
My mirror staring back at me
I couldn't get any bigger
With anyone else beside of me
And now it's clear as this promise
That we're making two reflections into one
'Cause it's like you're my mirror
My mirror staring back at me, staring back at me
Yesterday is history
Tomorrow's a mystery
I can see you looking back at me
Keep your eyes on me
Baby, keep your eyes on me
'Cause I don't wanna lose you now
I'm looking right at the other half of me
The vacancy that sat in my heart
Is a space that now you're hom
eShow me how to fight for now (show me baby)
And I'll tell you, baby, it was easy
Coming back here to you once I figured it out
You were right here all along
It's like you're my mirro
rMy mirror staring back at me
I couldn't get any bigger
With anyone else beside of me
And now it's clear as this promise
That we're making two reflections into one
'Cause it's like you're my mirror
My mirror staring back at me, staring back at me
You are you are the love of my life
Now you're the inspiration for this precious song
And I just wanna see your face light up since you put me on
So now I say goodbye to the old me, it's already gone
And I can't wait wait wait wait wait to get you home
Just to let you know, you are
You are you are the love of my life
Girl you're my reflection, all I see is you
My reflection, in everything I do
You're my reflection and all I see is you
My reflection, in everything I do
You are you are the love of my life

Riana menyanyi tanpa memikirkan Ashfiq yang berada disebelahnya, begitu dia menghayati, setiap lirik dalam lagu tu. Lagu itu juga banyak memberi kenangan padanya. Berbekalkan lagu itu, dia mampu untuk memenangi pertandingan ratu kebaya yang di sertai ketika di peringkat sekolah.Ingatannya mula singgah pada hari yang begitu bermakna baginya. Dia juga telah membuktikan bahawa mempunyai badan saiz XXL, mampu untuk memenangi pertandingan itu. Walaupun, dia banyak mendapat sindiran dan cacian dari rakan-rakan sebaya ketika dia mendaftarkan diri untuk menyertai pertandingan itu, tetapi dia tidak mudah mengalah. Baginya, apa yang dia minat tiada siapa yang mampu menghalang.

“Tahniah Qiesha, sebab berjaya jadi juara pertandingan ratu kebaya,” ucap Ezrean sambil memberi kotak yang dibalut cantik dengan kertas pembalut. 
Sekali pandang, persis hadiah. Tetapi isi didalamnya bakal memberi kejutan kepada Riana.Semasa di sekolah, Riana lebih gemar menggunakan nama Qiesha berbanding Riana, baginya nama itu manja didengar.
'Manja? Kau biar betul? Badan besar, tapi dalam hati nak dimanja,' otaknya bersuara
.“Apa kau ingat, orang yang berbadan besar, tak boleh nak bermanja ke? Setiap manusia mahukan kasih sayang dan perhatiankan?” Riana melawan kata-kata yang terzahir di otaknya.
'Suka hati kau la, asalkan kau bahagia,' otaknya muak berlawan dengannya, pasti dia ikut apa yang dia rasa tanpa memikirkan kesannya.
“Itu barulah Riana Aqiesha, tak mudah terpengaruh dengan sesiapa!” ucap Riana mendabik dada.
'Tak mudah terpengaruh? Habis tu yang kau kuruskan badan ni bukan sebab kau terpengaruh dengan kata-kata jejaka yang kau panggil katak puru tu ke?' otaknya berkata lagi.
“Ye tak ye, di sebabkan katak puru la aku jadi kurus sekarang, tapi tak bermakna yang aku terpengaruh okay?” jawabnya yang masih tidak mahu mengalah dengan kata akalnya.
Sebaik selesai acara penyampaian hadiah pertandingan ratu kebaya, Riana membuka 'hadiah' yang di berikan oleh Ezrean kepadanya. 
Masa tu, mereka belum melancarkan perang antara satu sama lain.Sebaik membuka hadiah itu, Riana menjerit ketakutan apabila tiga ekor katak puru melompat keluar dari kotak itu. 
Maka bergema la satu sekolah dengan jeritan Riana Aqiesha. Sebaik sahaja mendengar jeritan Riana, Ezrean dengan kuncu-kuncu setianya datang mendapatkan Riana.
“Harap kan badan je besar, dengan katak puru pun takut! Apa nak jadi la dengan ratu kebaya kita ni,” Ezrean dan pengikut setianya ketawa terbahak-bahak melihat Riana ketakutan.
“Tak guna kau! Sampai hati kau buat aku macam ni?” soal Riana yang masih ketakutan dan suaranya terketar-ketar mengeluarkan perkataan dari mulutnya.
“ish, memang sampai pun,” sampuk kuncu-kuncunya sambil menyambung tawa mereka.
“Asal kau buat aku macam ni? Apa salah aku pada kau?” Riana menyoal Ezrean.
“Nak tahu kenapa? Semuanya sebab adik kau, Ashfiq! Gara-gara dia, aku kena denda berdiri kat tengah padang! Lagi satu, dengan adanya kau yang berbadan besar ni, pandangan aku jadi terhalang! Semuanya gara-gara kau! Cik Badak!” Ezrean melepaskan segalanya kepada Riana Aqiesha.
“Kau memang lelaki tak guna! Berambus dari sini sekarang, katak puru!” Riana Aqiesha menjerit sekuat hatinya tanpa memikirkan perasaan malu.Sejak peristiwa itu la, panggilan si katak puru itu melekat pada Ezrean dan di mulut pasangan kembar itu.
Post a Comment

Google+ Followers

YoU FoLLow, I wiLL foLLow bAcK !!