UsiA bLog MeGaT

Daisypath Friendship tickers

Tuesday 2 September 2014

RASA TERPANGGIL UNTUK BERKONGSI ILMU.

Assalamualaikum,

Semalam saya didatangi oleh 2 orang wartawan surat khabar sinar yang ingin menemuramah saya tentang tatu dan bertindik badan untuk diterbitkan di dalam akhbar mereka. Mereka membawa isu tatu dan bertindik badan ini kerana ini adalah gejala kurang sihat yang semakin merebak di kalangan anak muda kita.

Tidak dinafikan budaya bertatu dan bertindik badan di kalangan remaja muda Islam kita semakin meningkat. Saya rasa kita kena sama-sama menegur sesama kita terutama ahli keluarga kita sendiri.

Oleh kerana saya pernah bekerja di HKL di dalam bidang plastik surgeri dan mempunyai sedikit pengalaman perihal tatu, izinkan saya untuk berkongsi dengan anda berkenaan hal tersebut.


DEFINISI TATU
Untuk pengetahuan anda, tatu adalah satu perkataan yang berasal dari samoa iaitu "tatau" yang bermaksud untuk menanda atau untuk mencacah dua kali. Makna ini berkait rapat dengan cara orang Samoa membuat tatu di badan mereka. Tetapi ini tidak menunjukkan bahawa bangsa polynesia yang mempelopori tatu. Secara sejarahnya, tatu telah diamalkan hampir 5000 tahun sebelum masehi.

Dari sudut sains, tatu adalah proses di mana pigmen warna dicacah ke dalam lapisan kulit yang dalam dipanggil dermis. Lapisan di atas dermis iaitu epidermis adalah lapisan yang sering berganti-ganti, tetapi lapisan dermis adalah lebih tetap.

Dengan reaksi pencacahan tatu menggunakan jarum, maka tindak balas badan menyebabkan pigmen tersebut diperangkap oleh sel-sel dipanggil fibroblast (sel parut) di kawasan dermis dan menjadi stabil dengan warna kulit.


KENAPA BERTATU?

Agama dan Spiritual.
Tatu dibuat kerana beberapa sebab. Di antaranya adalah kerana hubungan spiritual dan agama seseorang. Pada sesetengah agama tatu boleh menghalau hantu dan syaitan. Di dalam cerita Ripley's Believe it or Not, seorang lelaki yang merasakan dirinya adalah jelmaan harimau, telah mentatu seluruh badannya dengan belang dan warna harimau.

Budaya
Kaum Iban di Sarawak mengamalkan tatu terutama di kalangan pahlawan mereka waktu dahulu. Ini menunjukkan semangat keberanian dan kepahlawanan mereka.

Identifikasi atau pengenalan 
Kumpulan Yakuza iaitu satu kumpulan mafia Jepun dikenali kerana tatu mereka yang mereka pakai. Di Malaysia terdapat kumpulan kongsi gelap (biasanya cina) yang mencacah tatu di badan mereka sebagai tanda satu kumpulan. Ada juga tatu yang bersifat rank atau pangkat.

Jikalau tatu helang atau tatu harimau, maka pangkatnya adalah tinggi sedikit daripada tatu ular. Atau tatu naga yang paling tinggi pangkatnya di kalangan semua tatu contohnya. Tentera Nazi juga pernah menanda golongan yahudi dengan tatu dengan nombor semasa peristiwa holocaust dahulu sebagai tanda pengenalan.

Kosmetik
Ada orang yang mentatu kawasan kulit yang bermasalah untuk menutup kelemahannya. Walaupun tidak bagus sebenarnya mentatu kulit yang bermasalah, tetapi seorang wanita di barat telah mentatu separuh badannya kerana masalah kulit yang dihadapinya ketika terkena cahaya matahari.

Perubatan 
Tatu mempunyai kurang indikasi di dalam perubatan. Seseorang yang menjalani pembedahan mastektomi iaitu buang payu dara kerana kanser, kemudian menjalani pembedahan semula untuk rekonstruktif payudara. Salah satu cara untuk membina puting susunya dengan cara mudah adalah melalui cara tatu.


RISIKO DAN MASALAH

JangkitanJangkitan adalah masalah utama tatu. HIV dan Hepatitis adalah jangkitan virus yang boleh menyebabkan kematian. Ini disebabkan penggunaan jarum yang sama bagi pelanggan-pelanggan. Jangkitan kulat dan bakteria juga boleh berlaku dan mengakibatkan luka susah sembuh dan kadangkala bengkak dan bernanah.

Oleh itu mereka yang menerima tatu tidak dibenarkan menderma darah di Malaysia dan banyak negara di dunia selama 12 bulan selepas kali akhir ditatu.

Alahan Alahan kepada bahan dakwat yang digunakan boleh terjadi. Ini boleh menyebabkan kegatalan. Ada sedikit insiden tatu menyebabkan alahan teruk seperti sesak nafas.


BAGAIMANA MEMBUANG TATU

Akhirnya sampai di tempat isi yang ingin saya sampaikan kepada pembaca.

Ada segelintir anak-anak muda melayu Islam kita yang belajar di luar negara yang pulang dengan hadiah tatu kepada ibu bapa mereka. Ada ibu bapa yang "cool" tidak beberapa mengendahkan sangat dan buat-buat suka. Ada ibu bapa yang terkejut "panda" dan beristighfar banyak-banyak. Tiada apa yang boleh dilakukan sangat ketika itu.

Titik pertukaran penting cuma berlaku iaitu ketika mereka ingin mendirikan rumah tangga. Masa tu ingin kembali ke jalan yang benar. Nak menjadi suami perlu sedikit ilmu di dada. Buka semula al-Quran. Buka semula kitab fekah. Baca rukun nikah.

Tiba-tiba terfikir tatu besar di lengan, macamana nak berdepan dengan kadi dan bakal mertua. Malu kalau ternampak. Mulalah di dalam kepada ligat berfikir. Bagaimana nak membuang tatu.

Terdapat pelbagai cara membuang tatu.

1. Cara yang paling berkesan adalah menggunakan laser. Terdapat 3 jenis laser yang kami gunakan dulu di plastik surgery iaitu Alexandrite, ND Yag dan Intense Pulse Light. Ini adalah cara yang paling berkesan kerana setiap laser mempunyai ciri unik dan jarak gelombang yang tertentu untuk membuang tatu.
Apa yang laser akan buat apabila dipancarkan, ia akan menguraikan pigmen warna di dalam dermis. Dan proses ini menyebabkan sel badan bertindak dengan "memakan" pigmen warna yang diuraikan itu.

Walaupun begitu, proses ini mengambil masa beberapa sesi (mungkin 5-6 sesi atau lebih) bergantung kepada jenis tatu dan besarnya. Ia juga agak sakit berbanding mencacah tatu itu sendiri walaupun krim bius digunakan. Jika dijalankan di klinik atau hospital swasta ia boleh melibatkan kos yang besar setiap sesi.

Parut yang ditinggalkan oleh rawatan laser boleh menjadi kekal dan tidak cantik. Ada sesetengah kulit yang sensitif terutama kulit gelap, parut yang ditinggalkan mungkin lebih gelap (hyperpigmentasi) atau lebih cerah (hypopigmentasi) daripada warna kulit asal.

Warna hijau, kuning, merah yang digunakan di dalam pencacah tatu professional adalah lebih sukar untuk dihilangkan menggunakan laser, mungkin kerana jarak gelombang warna yang berbeza atau jenis dakwat yang digunakan. Warnah hitam dan biru lebih mudah dihilangkan. Ini menyebabkan tatu tradisional yang biasanya menggunakan dakwat biasa atau nila lebih mudah dibuang.

2. Ada juga cara lain iaitu melalui pembedahan. Saya pernah melihat seorang budak perempuan berumur 17 tahun ingin membuang tatu di Hospital Kuantan dulu. Kulit tatu yang ingin dibuang akan "disiat" sehingga ke level dermis (tak sakit sebab ada bius). Lepas itu akan ditampal dengan kulit yang baru yang diambil dari anggota lain (sekarang ada 2 parut pula). Cara ini lebih pantas dan dilakukan di kawasan yang tiada perkhidmatan laser. Walaupun begitu parut yang ditinggalkan adalah hodoh.

3. Selain dari 2 cara ini saya tiada pengalaman. Tetapi saya ada terjumpa seorang askar yang menggunakan kapur simen yang panas tu untuk "membakar" tatunya. Kesannya mungkin hilang sedikit tetapi ia telah meninggalkan parut yang sangat hodoh.



NASIHAT SAYA

Pertama sekali mencacah tatu adalah satu dosa. Ini dinyatakan di dalam hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, "Daripada Ibnu Umar, Sesungguhnya Rasulullah s.a.w melaknat perempuan yang menyambung rambutnya, yang minta disambungkan, yang menyucuk kulit badan dengan jarum (bertatu) dan yang minta dibuatkan tatu."

Sekiranya, anda ingin bertatu, tolonglah baca artikel ini dan fikir 1000 kali. Ia adalah satu perbuatan mensabotaj diri sendiri. Malah sabotaj ini boleh dikategorikan hampir kekal. Sekiranya anda ingin membuangnya, ia akan meninggalkan parut yang boleh menghantui anda seumur hidup. Parut fizikal boleh ditutup dan dibuang, parut mental kekal ke akhir hayat.

Bukan itu sahaja ia juga melibatkan pembaziran wang yang besar. Dulu anda membuang wang untuk mencacahnya sekarang anda membuang wang untuk membuangnya.

Ingatkan Allah dan ibu bapa sebelum anda mentatu diri anda. Ramai di kalangan orang yang ditatu menyesal tidak sudah setelah ditatu dan terpaksa menerima hakikat hidup dengannya seumur hidup. Sebagai anak, anda sendiri tidak mahu sekiranya suatu waktu akan datang anak anda sendiri pula mentatu diri.

Pendekata ini adalah budaya barat ikut-ikutan yang terlalu mengagungkan hedonisme, tidak bermanfaat, menyakitkan, membazir dan menjatuhkan maruah. Janganlah gunakan tatu di atas alasan meningkatkan personaliti, kebebasan dan keremajaan kerana ini adalah cara hidup orang yang rosak akhlak di barat. Ia adalah cuma taktik komersial mereka untuk mengaut untung dan anda sendiri yang menerima padahnya.

Wallahu A'lam.

Artikel ini ditulis oleh Dr Shahrizal Azwan Bin Samsudin untuk www.drazwan.blogspot.com.


Catatan Untuk Semua Dari, Megat Eyrulez

No comments:

YoU FoLLow, I wiLL foLLow bAcK !!